Artėja naujos Lada Niva eros pradžia

Artėja naujos Lada Niva eros pradžia 1977 metais Niva buvo ne kas kita kaip pagrindinis Avtovaz pasididžiavimas, inovacija, pasižymėjusi ir padėjusi istorinį tašką ne tik gamyklos puslapiuose bet ir automobilių istorijoje. Niva savo gimimo dienas skaičiuoja nuo pat VAZ gamyklos atsiradimo 1970 metais. Tais pačiais metais tuometinis ministrų tarybos pirmininkas TSRS A. Kosiginas pateikia užduotį tuometiniam IŽ, AZLK ir VAZ vadovams savo gamyklose sukurti padidinto pravažumo automobilius, turinčius visureigio pravažumo savybes, bet lengvojo automobilio komfortą. Pirmą atsakymą į ministrų keliamus norus atsakė AZLK vadovai pateikdami Moskvič -2150 (Москвич-2150).

Automobilis į serijinę gamybą taip ir nepapuolė nors ir buvo bandyta remtis tuometinų Jeep Willis bei Toyota Land Cruiser automobilių dizainais. Pagrindinė to priežastis - techniškai nemodernus bei nepatogus visureigis, kuris buvo ne kas kita kaip lengva UAZ kopija. Taigi taip 1974 metais dėl leidimo masinei gamybai susikovė tik IŽ – 14 ir NIVA. IŽ – 14 prototipas dizaino prasme konkurentų neturėjo, nes tometinis NIVA prototipas atrodė ne ypač estetiškai, netgi pačių kūrėjų tarpe pramintas ‘‘Krokodilu‘‘.

Griežtų linijų bei kariniu tentu aptrauktas ‘‘Krokodilas‘‘ pasirodė gal ir ne pilnu gražumu, bet jau savo kodinį pavadinimą turėjo - ВАЗ-Э2121. Didžiausi privalumai - pakaba bei kėbulo paprastumas.

Žaviausia istorijos dalis ko gero prasideda 1971 metais kai galutinai yra sprendžiamas ‘‘Krokodilo‘‘ likimas – būti ar nebūti. Tuometinis vyresnysis konstruktorius Petras Prusovas ir jo kolega dizaineris Valerijus Simuškinas buvo ne ypač patenkinti atviro kėbulo koncepcija nors uždaro kėbulo tipas taip pat buvo ruošiamas tik deja plastelininiam pavidale. Problema buvo kaip itikinti vadovybę, jog uždaro tipo kėbulas yra perspektyvesnis. Kūrėjai neturėjo tam nei svarių argumentųnei testam parengto pavyzdžio. Visa šį progresą stebėjęs tuometinis gamyklos vadovas Solovjovas labiau prijautė uždaram kėbului. Pasitelkęs savo žinias jis sugeba tinkamai palenkti techninės komisijos nuomonę aiškiai argumentuodamas savo poziciją bei uždaro koncepto privalumus. ‘‘KROKODILAS‘‘ skendo užmarštin, o dizainas, kuris bus atpažystamas milijonams žmonių gimsta jau 1973 metais - atsakingas už tai buvo Valerijus Simuškinas.

Tikrojo Nivos veido gimimo istorija ne ką nusileidžia ‘‘KROKODILO‘‘ skandinimui. Jaunasis dizaineris Simuškinas tuo metu buvo susižavėjęs mažalitražio itališko automobilio FIAT 127 išvaizda bei linijomis. Ar itališkas miesto automobilis dalinai persiliejo į būsimą Valerijaus projektą nėra aišku, bet prielaidas ir panašumus galime rasti atidžiau pasižiūrėjus į abu.

1974 - aisiais atėjo ir apsisprendimo metas. Pasirinkimas tarp IŽ – 14 arba Nivos nauju pavidalu buvo aiškus. Idomiausias faktas apie šitą nuosprendį yra tas, jog jis priimtas ne testuojant automobilius pelkėse, sniegynuose, taigoje ar kur nors stengiantis juos paskandinti bei įklampinti smėlynuose, o kabinete prie stalo.

Iki serijinės gamybos ir toliau buvo atliekami testai tam pritaikytuose poligonuose bei įvairiose SSSR sunkiai pravažiuojamose vietovėse. Nivą kaip unikalų kūrinį reikėjo pristatyti pasaulio rinkai, dėl to testuojant pravažumą sunkiai įveikiamuose didelės šalies užkampiuose buvo varžomąsi su tokiais gamintojais kaip Land Rover, Range Rover, Toyota...

Visiems buvo aktualūs tokie klausimai: o kas gi ten gavosi; kokia viso to esmė ir ar UAZ negalėjo pagaminti geriau?

Netrukus klausimų nebeliko. 1977 metais balandžio 5 išriedėjo pirmoji Niva, klasifikuojama kaip ne rėminės konstrukcijos padidinto pravažumo keturiais ratais varomas lengvasis automobilis. Į pirmosios kartos Niva buvo montuojamas 1,6cc variklis, turintis 75ag. Variklį bei daugelį kitų mechaninių mazgų ir apdailos detalių Niva paveldėjo iš VAZ 2106, tai dar labiau sumažino gamybinio proceso išlaidas. Automobilis buvo pigesnis už tuo metu gaminamas Volgas, bet tiek pat brangesnis už kitus Lada automobilius. Savo klientus rasdavo greitai, bet ne gimtoje šalyje. 80% tuomet pagamintų Lada Niva automobilių buvo eksportuojamos. Tai dar vienas labai įdomus faktas apie automobilį, kurtą patenkinti visų pirma savo šalies gyventojų poreikius, o tik po to užsieniečio. Kaip tai galėjo nutikti? Atsakymas paprastas - kaimo žmonės tokių atomobilių neskubėjo pirkti, miestuose jų nelabai reikėjo. Visgi tai visureigis, o kam mokėti brangiau, jei nuo asfalto nenulipama, be to ir kaina kandžiojosi lyginant su paprastais VAZ ar Moskvic automobilias. Niva kaip unikali naujovė Europoje buvo sutikta labai šiltai. Kaip tyčia motina gamta 1979 metais Nivai sukūrė idealiausias galimybes pasirodyti kam ji buvo sukurta. Tais metais senajį žemyną užklupo netikėta žiema, atnešusi neįprastą kiekį sniego. Ten kur sunkieji visureigiai liaudiškai tariant ‘‘sėsdavo‘‘, Niva tiesiog praskrisdavo dėka savo trumpos bazės, lengvo kėbulo bei blokiruotes. Geresnės reklamos ir būti negalėjo. Daugiausiai simpatijų Niva susilaukė iš pirkėjų Vokietijoje. Tais 1979 metais jų buvo parduota keturis kartus daugiau nei prieš metus. Vokiečiai Nivai neliko abejingi ir po šiai dienai, bet apie tai kiek vėliau. Netrukus vokiečių pėdomis paseke Austrai kur ilgą laiką 90% registruotų visureigių sudarė Lada Niva. Prancuzijoje Niva susilaukė pripažinimo tarp bekelę mėgstančių žmonių ir tebeišgyvena klestėjimą. Šis automobilis unikalus ir tuom, jog buvo surinkinėjamas ir už gimtosios šalies ribų tokiose šalyse kaip Ekvadoras,Brazilija, Čilė, Panama, Graikija bei Kanada. Aštuntame dešimtmetyje Naujosios Zelandijos registruotų visureigių registre Niva sudarė 40%. Priklausomai nuo šalies bei pardavėjo galimybių Nivos būdavo ir kardinaliai perdaromos arba įgaudavo nestandartinės komplektacijos detalių, tokių kaip liukas, plastikiniai moldingai bei praplatintų arkų gaubtai, įvairios kėbulo apsaugos, lengvo lydinio ratlankiai, persiūtas klientui patikusia medžiaga salonas, o esant pageidavimui - nupjaunamas stogas arba kėbulas pritaikomas kemperiui. Vokietijoje Nivą lygino ir su Mersedesu vien dėl fakto, jog reikėdavo užsirašyti į eilę ir laukti kol automobilis bus pristatytas.

Užkariauti reikėjo daugiau. Niva 1981 metais dalyvauja Paryžius – Dakaras ralyje. Automobilis ir komanda rodo labai gerą pasiruošimą - pirmauja septyniose atkarpose ir pelno trečiąją vietą ant podiumo tarp visureigių. Tais pačias metais Niva laimi Tuniso, o netrukus ir Alžyro ralius. 1982 metais Niva Dakare bendrojoj įskaitoj užima antrąją vietą, o 1984 metais Faraonų ralyje dalyvavę trys Nivos ekipažai užima visą pakylą. AvtoVaz inžinieriai ant laurų nemiegojo, o dirbo ir kūrė toliau, matydami perspektyvą ateityje ir jau 1987 metais Niva įgavo štai tokias linijas:

Deja tam nebuvo lemta išsipildyti. Žmonijos istorija išgyveno dar vieną pasikeitimą ir perversmą, bet Niva ir toliau drastiškai nesiskubino keistis. Automobilis per visą savo gyvenimo periodą modernizuotas buvo vos du kartus - 1994 ir 2009 metais. Panašu, jog trukusi tyla nebeilgam. Aliansas Renalult – Nissan deda nemažai vilčių į naująją Nivą. Kokia ji bus, kol kas tenka tik spėlioti. Smarkiai modernizuodama savo gamyklą Avtovaz nusiteikusi rimtai pasistengti Nivos projekte, kuris turėtu pasirodyti 2015-2016 metais.

 

Nesnaudžia ir General Motors (toliau GM) – AvtoVaz biuras. 2001 metais įkurtame alianse tarp AvtoVaz ir General Motors pradėtas projektas ‘‘Chevrolet Niva‘‘. Savo išvaizda jis kardinaliai skiriasi nuo pirmtako. Šis modelis man asmeniškai primena ‘‘KROKODILO‘‘ sugrižimą po ilgo tunojimo baloje. Gal taip ir yra?

Pirmas pasirodymas buvo jau 2002 metais, o jau 2006 - aisiais pagamintas būsimas Chevrolet Niva GLX prototipas, kuriame montuojami 1,8cc varikliai, o EuroNCAP saugumą įvertino keturiom žvaigždutėm. Per 2009 metus niekas nesnaudė ir automobilyje buvo modernizuota 60 mazgų, o jau kitais metais patobulinta Chevrolet Niva buvo gaminama. Kasmet iki 2013-ųjų gamintojas automobilį papildydavo papildomos įrangos komplektacija. Paskutinės naujienos nuskambėjo šių metų sausio 27 dieną. Tarp GM Avtovaz ir Peugeot Citroen pasirašyta sutartis apie licencijuotą benzininį PSA Peugeot Citroën EC8 1.8cc., variklio panaudojimą naujos kartos Chevrolet Niva modeliuose, kurie turi pasirodyti 2015 metų pabaigoje. Tokios modernizacijos leidžia suprasti, jog investuotojai nešvaisto pinigų veltui ir skirtingai nei klasikinės Nivos kūrėjai savo modelį sparčiai modernizuoja. Šiai dienai abi Nivos atrodo štai taip:

Kuri iš jų bus geresnė ar gražesnė? Labai sunku pasakyti, bet iš GM AvtoVaz bus galima tikėtis pilnai naujo modelio, o ką pasiūlys Lada Renault-Nissan, dar nežinoma. Įvairūs internetiniai šaltiniai teigia, jog abu gamintojai svarsto galimybę pasinaudoti bendru GM AvtoVaz kėbulu, bet nereikia pamiršti, jog gerai startavęs Dacia Duster yra ne kas kita kaip Renault koncerno kūrinys, kuris galėtų lengvai tapti naujos kartos Niva baze. Jei taip ivyks, seks tikras Niva fanų nusivylimas. Kol kas džiugina ir tokia žinia, jog prie naujo Niva koncepto dirbs ir vyriausias Lada dizainerių biuro vadovas britas Styvas Mattinas. Kol kas Mattinas yra sukūręs Lada Xray konceptą, kuris turi perspektyvą tapti naujų Lada veidu. Nereikia pamiršti fakto, jog ne kas kitas kaip tik Vaz 2121 ir yra tas pirmasis automobilis, kuris sukūrė visą SUV automobilių kartą. Turint tokią atsiradimo istoriją jam tikrai nebūtų palanku tapti eiliniu Duster šešėliu.

Parengė: Šarūnas