Mažiausias Lada šeimos narys - Kalina

Mažiausias Lada šeimos narys - Kalina Kalinos istorija prasideda 1993 metais kai buvo priimtas projekto realizacijos sprendimas. Dar tada be tikslaus pavadinimo pristatytas priekiniais ratais varomo automobilio maketas turėjo viziją tapti nauju tautos automobiliu. Tikėtąsi tokios pačios sekmės kaip iš legenda tapusios ‘‘KAPEIKOS‘‘. Pagrindiniai klausimai buvo tokie: kaip šį automobilį priims pasaulinė rinka; ar jis sugebės įsitvirtinti tarp kitų tos pačios klasės automobilių? Maži ir kompaktiški automobiliai kaip Kalina AvtoVaz konstruktoriams bei dizaineriams nebuvo naujiena, bet jų realizacijai niekada nesišypsojo laimė. 1998 metais Kalina tampa oficialiu projekto pavadinimu, o 1999 metais pristatomas pirmas prototipas - Kalina hečbekas. Po metų pristatyta ir Kalina sedanas.

Kalinos atsiradimo istorija iš pirmo žvilgsnio gali priminti be galo skubotą projektą, tarsi pabudimą beviltiškoje situacijoje. 2000 metais reorganizuojamas naujas gamybinis cehas, pilnai pasiruošęs priimti naują ВАЗ-1118 kartą, o Lada KALINA vardas užpatentuojamas jau 2002 metais. Kaliną stengtąsi sukurti aerodinamišką, kad neatitrūktų nuo tuomeninių savo klasės konkurentų. Pagrindiniais varžovais buvo laikomi Opel Corsa, Toyota Starlet bei Fiat Bravo. Automobiliui skirtas demesys pasitvirtino ir po tam tikrų automobilio priekinės dalies pakitimų konstruktoriai oro pasipriešinimą sugebėjo sumažinti net iki 10%.

Saugumo reikalavimai buvo keliami ne ką mažesni nei aerodinaminiai. Dėl to sėkmingai pasirodžiusi Lada 110 saugumo sistema buvo tinkamai pritaikyta bei patobulinta, o net 12% kėbulo detalių buvo modernizuotos ir sustiprintos. Štai kaip automobilis atrodo po avarijos simuliacijos, esant 64km/h greičiui.

Automobilio važiuoklės patvarumas bei pačio kėbulo standumas buvo testuojamas AvtoVaz poligone. Inžinieriai užtruko ilgiau nei tikėtąsi kol buvo parinkta tinkama važiuoklės konfigūracija tenkinanti keliamus reikalavimus. Nemažai perdarymų iškentėjo priekinis ir galinis stabiliatoriai. 2004 metais pasirodo ir pirmoji Kalina sedanas, o po poros metų - hečbekas bei universalas. Pirmos kartos Kalina pradžioje buvo aprūpinta benzininiais 1,4cc 16 vožtuvų 81 a.g bei 1,6cc 8 vožtuvų 86 a.g varikliais. 2007 metais buvo pristatytas 1,6cc variklis su 16 vožtuvų galvute, turintis 98 arklio galias. Pirmos kartos Kalina tėvyneje užėmė ketvirtą vietą pardavimų skiltyje kol užsienyje sekėsi kur kas prasčiau. Vakarų Europoje daugiausia Kalina automobilių buvo parduota Vokietijoje bei Prancūzijoje. Balkanuose kur Lada nuo seno laikoma paprastu, pigiu ir praktišku automobiliu, bet sau vietos nerado dėl Dacia Logan invazijos. Pirmoji karta sulaukė sportinio modelio - Kalina GTI. Automobilį nuo paprastos Kalinos skiria patobulintas tvirtesnis kėbulas, modifikuotas variklis bei akiai malonūs spoileriai bei RECARO tipo salonas sukurtas UNIP.

Lada Kalina GTI aprūpinta modifikuotu 1,6cc varikliu turinčiu 116 a.g. Atitinkamai modifikuota ir stabdžių sistema. Gale esančius būgnus pakeitė diskai, o priekyje atsirado galingesni stabdžių suportai.

2013 metais įsitvirtinęs tėvynės rinkoje automobilis sugrįžta nauju amplua kuris visų pirma orientuotas į jaunimą. Tai - antros kartos Kalina 2 arba ВАЗ 2192. Nuo šiol šis miesto mažylis yra gaminamas tik hečbeko bei universalo kėbulu. Sedanas nuo šiol vadinamas Granta, apie jį rašysime kitame straipsnyje.

Kalina 2 kaip ir prieš tai gaminti Lada modeliai ir toliau dalinasi tam tikromis detalėmis su savo pirmtakais, šiuo atveju daugiausia bendro yra su modeliu Granta. Kalina 2 iš Grantos paveldėjo sustiprintą platformą, vairo mechanizmą bei variklius. Variklių gamoje galima rinktis iš trijų benzininių variantų: 1,6cc 8 vožtuvų turinčių 87a.g (ВАЗ-11186), 1,6cc 16 vožtuvų turinčių 98 a.g (ВАЗ-21126) bei 1,6cc 16 vožtuvų turinčių 106 a.g. (ВАЗ-21127) . ВАЗ-21127 variklis yra ne kas kita, o patobulintas ВАЗ-21126. Pagrindinį pakeitimą išgyveno variklio kuro įsiurbimo traktas. Dėl to ne tik padidėjo galingumas, bet automobilis tapo dinamiškesnis - tai parodo ir pasikeitęs sukimo momentas, kuris nuo 145 pakilo iki 148Nm. Naująją Kaliną 2 jau galima įsigyti ir su automatine greičių dėže. Tai - keturias pavaras turintis automatas, gaminamas firmos Jatco (modelis :JF414E). Ši detalė yra dar vienas bendras elementas kuriuo dalinasi Kalina ir Granta. Kol kas tokia greičių dėžė siūloma tik su senojo tipo 98 a.g jėgaine. Ir toliau yra išlikusi standartinė 5 pavarų mechaninė greičių dėžė.

Pagrindiniai antrosios kartos pranašumai yra padidintas komfortas, pagerėjęs valdymas, ekonomiškumas, prabangesių medžiagų pasirinkimas, didesnis papildomos įrangos asortimentas, kokybiškesnė garso bei vibro izoliacija, automobilio galingumas. Pakitęs dizainas automobilį daro patrauklesniu ir šiuolaikiškesniu todėl pagrindiniai konkurentai dabar yra VW Polo, Kia Rio bei Hyundai Solaris. Kalina 2 jau turi du privalumus, kurie jai padeda sėkmingai konkuruoti su kitais gamintojais. Visų pirma tai jos kaina bei remonto ir atsarginių detalių įkainiai, o antras privalumas - išlikęs universalo kėbulas, kuris yra praktiškas ir pasižymi geru išpalanvimu.

Lada Kalina RC – automobilis skirtas raliui. Nors abu modeliai dalinasi ta pačia platforma, tačiau RC atrodo visiškai kitaip. Griežtos linijos, grėsmingai atrodantis priekis sukuria agresyvaus automobilio įvaizdį, už kurį atsakingas vyr. dizaineris Vitalijus Ivanovas.

Techninės charakteristikos žavi ne ką mažiau negu automobilio išorė. RC aprūpintas 1,6cc varikliu turinčiu 16 vožtuvų, išgaunančių 185 a.g esant 7750 rpm. Maksimalus sukimo momentas pasiekiamas esant 6800 rpm – 190Nm. Nuo 0 iki 100km/h RC įsibėgėja per 5,4 sekundes. Automobilis savaime suprantama maksimaliai išlengvintas ir jo masė vos 1080kg.

Lada Kalina RC paruošimas atitinka R1 grupę. Planuojama surinkti 10 RC modelių. Tokiu automobiliu ‘’LADA Image RALLY team’’ jau dalyvauja Rusijos ralio pirmenybėse.

Parengė: Šarūnas