Lada ir Porsche draugystė

 Pats pirmas šių automobilių gamintojų istorinis susikirtimas įvyko tolimais 1975 metais, kai tuometinės Sovietų Sąjungos automobilių gamybos ministras sutiko Porsche direktorių bei pateikė jam pasiūlymą modernizuoti Vaz 2103. Porsche iki tol buvo prašytas modernizuoti ir Moskvich 412. Porsche VAZ 2103 modelį pasistengė perdaryti taip, jog jis taptų patrauklesnis ir labiau prilygtu jau septyniasdešimtųjų madai. Taip po metų vokiečių inžinieriai pristatė modifikuotą ‘‘trečiuką‘‘ kodiniu pavadinimu WAZ -2103.

Automobilis neteko beveik visų chromuotų išorės detalių. Tokios detalės kaip chromuotos priekinės grotelės bei bamperiai buvo pakeisti į plastikinius, o išorę puošusių chromuotų juostų visiškai atsisakyta. Paliktos buvo tik chromuotos durelių rankenelės bei ratų gaubtai. Vairuotojo pusėje nebeliko ir chromuoto galinio vaizdo veidrodėlio, jį pakeitė kur kas didesnis ir daug informatyvesnis plastikinis.

Pagerintas buvo ir automobilio valdymas bei padidintas pats važiavimo komfortas. Pagerinta virbo bei garso izoliacija. Dėka plastikinių apdailos detalių pagerintas ir automobilio aerodinamiškumas. Salonas iškentėjo daugiausiai pokyčių - visiškai nauja moderni priekinė instrumentų panelė, naujas vairo dizainas labai primenantis Porsche 924 vairą. Toks automobilio patobulinimas jam leido pilnai išpildyti tuometines Europietiškas saugumo normas.

Šis vokiečių projektas taip ir nepapuolė į planuotą 2103 modernizaciją. Netrukus be jokių didelių finansinių išlaidų AvtoVaz išleido 2106 modelį, kuris sėkmingai buvo gaminamas iki 2006 metų. Bet vokiečių darbas nenuėjo veltui - kai kurie iš padarytų patobulinimų vėliau atsirado VAZ 2105. AvtoVaz bei Porsche bendradarbiavimas atgimsta 1982 metais, kai AvtoVaz naujasis 2108 prototipas yra testuojamas vokiečių poligone. Po pirmojo testo rusai savo kūrinį išsivezė dežėse, o kartu su juo - ir krūvą brėžinių, susijusių su kėbulo ir variklio modifikacijomis bei ilgą sąrašą darbų, kuriuos turės atlikti iki kito bandymo.

Po pusės metų AvtoVaz bandymams išsiunčia antrą prototipą, pagamintą remiantis Porshe brėžiniais ir siūlomais pakeitimais. Deja dėl laiko stokos rusų inžinieriai nespėjo įgyvendinti visų siūlomų patobulinimų, bet nemažai dėmesio skyrė 1.1cc ir 1.5cc Porshe varikliams. Greičių dėžė išgyveno nemažai pakeitimų. Įgyvendinus siūlomus pakeitimus atsirado panašumas su Porsche transmisija, kurioje bėgių išdėstymas ir perjungimo algoritmas identiškas, o atbulinis bėgis yra vietoj pirmo. 1.5cc variklis pilnai suprojektuotas Porsche panaudojant 1.3cc bazę. Šis variklis privalėjo turėti vožtuvų hidrokompensatorius, kitokį tepalo filtro pajungimą ir išmetimo kolektorių, kitokio tipo trampliorių. SOLEX karbiuratorius atsirado dėl Porsche iniciatyvos, po kurios gamybos licencija atiteko AvtoVaz.

Vokiečių dizaineriai patobulino ir pačio kėbulo formas. Automobilis įgavo aiškų ir griežtą veidą bei šonines linijas, stogo gale atsirado spoileris, salono priekinė panelė Porsche projekte turėjo įdomesnės formos mygtukus bei platesnį erdvės panaudojimą.

Deja vokiečių inžinierių sūlomos modifikacijos patobulinti saloną, variklį bei elektrinę automobilio dalį buvo tiesiog ignoruotos. AvtoVaz teisinosi tuo, jog buvo išleista nemažai pinigų siekiant sukurti gamybinę liniją ir jog konsultacijos pas kolegas iš Porsche yra ne už dyką.

Ir taip su nepilnai paruoštu modeliu pristatomas pirmasis į masinę gamybą papuolęs priekiniais ratais varomas Lada 2108 Samara. Pirmieji eksportiniai modeliai parduodami Vokietijoje buvo su emblema Porsche, kuri puikavosi ant variklio. Taip pat Lada Samara Ženevos automobilių parodoje buvo pristatoma ir ant Porsche stendo kaip bendradarbiavimo simbolis.

Nors ir didžioji dalis Samaros buvo nubraižyta ir suprojektuota Porsche, nei vienas iš šios gamyklos atstovų nekontroliavo tolimesnio Samaros tobulinimo ir surinkimo proceso. Samara - dar ne paskutinis modelis, prie kurio rankas prikišo Porsche specialistai. Kitu tapo VAZ 2110 liaudyje jau vadinama aštuoniasdešimtųjų Priora. Štai prototipo nuotrauka Porsche poligone:

Parengė: Šarūnas